Gezellig stageweekje gehad - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van jacoline korevaar - WaarBenJij.nu Gezellig stageweekje gehad - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van jacoline korevaar - WaarBenJij.nu

Gezellig stageweekje gehad

Blijf op de hoogte en volg jacoline

30 April 2014 | Kameroen, Bamenda

Zo eindelijk weer een bericht van mij, want ja ik ben niet zo’n hele trouwe schrijver;)d
Ik heb er weer een leuke en leerzame 2 stage weken op zitten. Heb weer veel wonden gezien, maar nog geen 1 zelf verzorgd omdat ze dachten dat ik daar nog maar een weekje mee moest wachten, dus ik hoop dat ik deze week wel wat meer zelf mag doen.
Op Vrijdag ben ik met nog 3 andere meiden naar Bamenda geweest, om onze wekelijkse boodschappen in te slaan. Eerst zijn we naar de markt geweest om stof te halen voor onze afrikaanse jurk, super leuk. Maar ja dan kom je daar op de markt en dan zie je 101 verschillende stofjes. Dan is de keuze toch moeilijk om te maken. Uiteindelijk naar vele overwegingen heb ik toch ook een leuk stofje kunnen kiezen. We hadden Basil meegevraagd of hij over de prijs wou onderhandelen, want ja wij als blanke worden anders verschrikkelijk afgezet. Na een mooi prijsje te hebben opgemaakt (natuurlijk als nog afgezet maar minder dan als we het zelf hadden gedaan). Liepen we nog verder over de markt, ik zag natuurlijk nog een paar leuk sandaaltjes, maar ja dan vragen ze natuurlijk veelste veel voor, ik heb het gelukkig voor de helft van de prijs kunnen krijgen. Als zeg je gewoon dat je het voor de helft wil en anders niet, dan lukt het je gewoon. Ik ging met een goed gevoel weg van de markt. Daarna hebben we onze boodschappen gedaan. De koffer bak zat prop vol en jha wij hadden ook nog allemaal dozen op onze schoot omdat het anders niet paste. Dit was heel komisch om te zien. Na anderhalf uur stuiteren in de auto kwamen we gelukkig met een paar blauwe plekken op onze benen aan bij ons huis. S avonds hebben we lekker een filmpje gekeken en niet te veel meer gedaan, want een daagje Bamenda sloopt je best wel.

Zaterdag zijn we naar een naaister bij ons op het dorp, we hadden haar al eerder ontmoet en gevraagd of ze dit wilde doen. Ze kon niet wachten totdat ze de jurk voor ons kon maken. We kwamen er aan, ze was blij ons weer te zien. We mochten haar naaialterlier van binnen bekijken. Ze liet ook met trots zien wat ze al had gemaakt en wat ze allemaal kon maken. Na veel wikken en wegen kon ik toch een leuk voorbeeld vinden wat ik wel van mij stof zou willen. Ze heeft ons opgemeten en ze zei dat de jurkjes over 2 weken klaar zouden zijn. Want ja wat wil je al naai je het nog op een hele oude naaimachine. Die hebben wij in nederland voor de sier staan, maar hier worden ze gewoon nog gebruikt. Dit was heel leuk om te zien.
Het was vandaag natuurlijk koningsdag, nou ja wat wij hebben gedaan op koningsdag. Ik denk dat je het nooit raad. Maar we hebben verstoppertje in het donker gespeeld, nou ze zeggen dat het in Nederland donker is maar hier is het echt aarde donker je zag echt geen hand voor ogen dus het was wel lachen. En we hebben natuurlijk een wijntje op de koning gedronken. Dit moet natuurlijk hier ook groot gevierd worden. We gaan maandag dan ook naar school om koningsspelletjes te spelen met de kids.

Zondag heb ik trouwens ook echt weer een paar angsten overwonnen. We gingen naar Boyo hill, dit is een hele hoge berg in njinikom. Ze zeiden dat je een heel eind met de motor daar kon komen, dus ik dacht oo een kleine klim dat moet ik wel reden. Wij op de motor er na toe maar na 15 minuten stopte de motors en moesten we gaan lopen. Ik dacht oke daar gaan we dan, daar komt dus nog een hele klim. We zijn echt over glibberige bergpaadjes gegaan en op een heel smal bergpaadje wat je amper een paadje kan noemen en al zette je stap te ver naar rechts ging je de afgrond in. Maar uiteindelijk na anderhalf uur kwamen we op de top aan. Wij helemaal gelukkig maar we waren nog geen 3 minuten boven op de top en het begon te onweren en te donderen, dit was echt heel eng om te zien. Onze gids zei ook dat we heel even van het uitzicht konden genieten, maar dat we dan weer snel naar beneden moesten gaan. Het uitzicht was heel mooi maar we zijn maar weer snel naar beneden gegaan zodat je het hoogste punt niet meer was. Naar beneden was ook een hele happening, want het waren nog steeds glibberige paadjes en jou wou nog iets sneller gaan lopen, omdat het begon te regenen en te onweren. Dus er zijn ook een paar valpartijen gekomen en ik ben 10 keer bijna onderuit gegaan, maar gelukkig niet 1 keer echt onderuit. Daar was ik heel gelukkig mee.

Maandag hebben we koningspelen op school gehad. Dit was zo leuk. We hebben lolly gehapt in een bak met water, de kinderen kregen allemaal een kroontje op hun voorhoofd geschminkt en een vlag op de wang. De leren wouden zelf ook een vlaggetje op hun wang, iedereen had het helemaal naar hun zien. We hebben ook spijkergepoept, dit vonden ze echt te komisch voor woorden, want de kinderen lagen iedere keer weer in een deuk al deden ze het. We hebben ook stoelendans gedaan en flessenvoetbal. De kinderen hadden de dag van hun leven. En wij hadden het ook helemaal naar ons zin.

Dinsdag mocht ik met een operatie mee kijken. Het was een dijbeen breuk van 8 maanden oud en die moest recht gezet worden. Dit deden Italiaanse artsen, normaal wordt zo’n soort operatie met rontgen straling gedaan. Maar ja dat kennen ze niet in Afrika. Dus ze hebben de pin maar op de gok er in gezet en hopen dat hij goed zat. Toen ze het been open gingen snijden, was het heel goed te zien dat je door verschillende lagen van je huid ging, dit was zo gaaf om te zien. Ze hadden ook een stukje van de spier doorgesneden omdat ze anders niet bij de breuk konden komen. Dit zag er echt zo uit als ik op de plaatjes op school had gezien, super gaaf dat je dit dan nu echt in het echt te zien krijgt. Met het bot recht zetten komt er gewoon serieus een boor en een hamer en een bijtel aan de pas. Het ging er echt hard aan toen, maar hier was ik van te voren gelukkig wel op voorbereid. De operatie duurde in totaal 3 en een half uur. Dit was best een tijd staan maar zeker de moeite waard.

Woensdag had ik gewoon weer een normaal stage daagje, dat is ook wel weer is lekker om een gewoon afrikaans stage daagje te hebben.

Liefs Jacoline

  • 02 Mei 2014 - 11:06

    Dorien:

    Ik ben bij jesper slapen en gister varen met panekoeken
    gegeten op de boot
    en we haden een foto's gemaakt maar we kan
    niet doorsturen
    xxx dorien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Bamenda

jacoline

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 6342

Voorgaande reizen:

28 Maart 2014 - 29 Juni 2014

stage njinikom

Landen bezocht: